пʼятниця, 27 жовтня 2017 р.

Як ми місяць користувались дешевим іранським бензином

Під час планування мандрівки Іраном ми стикнулись із проблемою, з якою поки ніде не стикались: Іран - країна переважаючих пустель. Ночуєм ми переважно в дикій природі, в наметах, тому виникали питання: наскільки ці пустелі позбавлені рослинності, чи знайдеться там паливо для нашої пічки Бонда і що ми будем їсти взагалі. Газ в літаках перевозити не можна, шукати на місці може бути досить складно, і , як показала практика, у широкому доступі там є лише стограмові пробивні балони, або трилітрові, які з собою не потягнеш. Іран - країна дешевого (а часом і халявного) бензину, тому потрібно було десь дістати рідкопаливний пальник. Гроші пішли на організацію самої подорожі, тому купувати то був не варіант, і ми згадали про програму Банк Спорядження яку сворили Антон і Христина та їх ПроПоходи. Вони люб'язно надають потестити спорядження відомих брендів якщо ви на пишете гарний детальний відгук про нього. Нам дали потестити на місяць в Іран мультипаливний пальник шведського бренду Optimus Polaris Optifuel і він нам дійсно виявився незамінним помічником в пустелях та під час підйому на Демавенд. Доти я не користувався подібними пальниками, тому переглянув кілька відео про його переваги та використання. Першою і , напевне, основною перевагою є простота конструкції та відповідно простота в експлуатації. Далі опишу деталі конструкції Оптімуса:



Так виглядає пальник в зібраному стані: вага всієї системи разом із пустим балоном і чохлом у мене заважила близько 915 грамів. Для обслуговування в польових умовах пальник потрібно розібрати на всього 10 деталей, та 1 гайку, плюс універсальний ключ, 2 вітрозахисти та тюбик силіконового мастила. Все розбирається інтуїтивно і просто, нічого не заїдає. Ви можете розібрати елементи пальника і на більше частин, але для польової експлуатації це не потрібно, ба навіть грозить втратою маленьких деталей. Про це згодом.


Отже почнемо з розбору чаші пальника, одразу вказуючи на нюанси, які виникають при експлуатації. Для цього нам потрібен лише один універсальний ключ, що дуже зручно в польових умовах.

              
Спочатку ми повинні викрутити шток-вентиль. Для цього ми повністю викручуєм його проти годинникової стрілки а тоді відкручуємо гайку, яка тримає його в корпусі пальника і обережно виймаємо: 


Одразу підмічу два моменти: на штоку є голубі ущільнюючі кільця, їх потрібно час від часу чистити і змащувати силіконовим мастилом; якщо використовується погане паливо, з великою кількістю присадок, на кінчику штока утворюється масляниста плівка. Кільця ми змащували за місяць тричі, а от кінчик штока доводилось чистити частіше. Наприклад на Демавенді у нас виявився поганенький бензин і чистили шток ми практично після кожного приготування їжі.

Потім ми знімаємо круглу тарілочку, яка формує полум'я та відкручуємо знизу гайку, яка кріпить чашку до корпусу пальника:
              

Виймаємо чашу пальника і надалі потрібно викрутити форсунку

 

Найцікавіше всередині: після викручування форсунки ви побачите всередині циліндрик з голкою - це механізм самоочистки отвору форсунки. В циліндрику та універсальному ключі знаходяться різнозаряджені магніти, під час проводження ключем під пальником магніт виштовхує цилідрик з голкою очищаючи отвір форсунки. 


Враження від використання: Потреба у використанні самоочисного механізму залежить від чистоти бензину. Найгірший бензин ми мали на Демавенді: пальник після регулярного очищення нормально працював буквально під час одного приготування їжі, надалі починав "кашляти" і загасав. Одного разу отвір форсунки повністю забило сажею. Спочатку ми чистили всю систему після кожного використання, а потім спробували використовувати самоочистку кожну хвилину під час роботи. І це значно спростило нам життя на висоті 4200. Але є два моменти: якщо бензин відносно чистий то отвір форсунки не забивається і навіть не утворюється маслянистий наліт на штоці, після тривалої роботи циліндрик виштовхується набагато гірше, можливо через нагрівання, можливо через великий тиск бензину. 
Далі збираєм в зворотньому порядку, весь процес розбору і чистки займає не більше 10 хвилин. 

Насосний механізм розбирається ще простіше і швидше, обслуговувати його потрібно набагато менше


Зі всього механізму в польових умовах потрібно доглядати хіба за поршнем і то ми змащували шкіряний кожух поршня силіконом лише раз. Просто викручуємо і змащуєм.

 

Ще в наконечнику трубки забору палива є паливний фільтр. Він дуже маленький і всталяти його незручно, тому не раджу розбирати його в польових умовах. Вдома я його ледве вставив у правильному положенні. Інструкція каже що можна користуватись пальником і без паливного фільтра, але тоді навіть не уявляю, що би творилось з системою на поганому бензині.



Вкручуєм поршень назад і вставляєм весь насос в балон, перевіривши перед тим, чи бензину не є більше ніж показує максимальна лінія на балоні. Це приблизно 300 мл. 


Закручуємо досить сильно, першого разу бензин у нас трохи протік. Зразу підмітимо, що у насоса може бути два положення On i Off. 

Потім нам потрібно приєднати паливний шланг до корпуса пальника докрутивши ключем.


Зауваження: Наживити шланг на різьбу досить непросто, особливо замерзлими руками чи в рукавицях, на великих висотах це може грати важливу роль.

 Другий кінець шланга приєднуєм до насоса перевіривши перед тим чи закриті обидва вентилі: на пальнику, та насосі. 


І накачуєм балон: на повний балон ми робили близько 40 качків, якщо менше то 50-60. Цього вистачало, лише зрідка доводилось робити 10-15 качків під час роботи пальника, і чесно кажучи відчутного результату це не додавало.


Кладемо балон в положення On і відкриваєм вентиль на насосі


Опісля на 2 секунди відкриваєм вентиль на пальнику і закриваєм. Підпалюєм. В інструкції написано, що потрібно підпалювати прокладку з матеріалу, схожого на скловату, але зазвичай після 40-50 качків бензин розтікався на форсунку, або розпилювався вверх під тиском. Ми підпалювали бензин на форсунці. Спочатку з'являється жовте полум'я яке прогріває пальник.


Коли полум'я починає догорати помалу відкручуємо вентиль на пальнику. З'являється стабільне синє полум'я. Все можна готувати) 


Через поганий бензин перевірити мінімальну швидкість закипання води на великих висотах толком перевірити не вдалося. На висоті 4200 на почищеній системі літр води закипав більше 6-7 хвилин, друге приготування вже розтягувалось надовго. З гарним бензином на висоті 1000 м середній час складав біля 5 хвилин. витрати бензину також дуже залежать від його чистоти: чим чистіший бензин, тим на довше його вистачає.

Після завершення приготування їжі, що бензин не залишався в паливному шланзі, потрібно перевернути балон в положення Off, трубка забору палива, відповідно, опиниться над рівнем бензину в балоні і хапатиме повітря. Разом з  повітрям і надлишковим тиском зі шлангу видуваються залишки бензину - шланг сухий. Єдиний нюанс - бензин залишається чомусь на внутрішній частині елементу шланга, яка кріпиться до насоса


Звідти доводиться витрясати бензин. Повністю це зробити важко, тому бензином потім пахне весь мішечок-упаковка пальника. Після того як полум'я згасло і надлишковий тиск вийшов - закриваємо вентилі і розбираєм систему. 

Отже підсумок:
Плюси:
- Легко розбирається та обслуговується; 
- Працює на різних видах рідкого палива, навіть пробували користуватись трохи газом. Але від якості і чистоти палива залежить - наскільки часто вам доведеться його чистити
- Доволі компактний, як на мультипаливку
- Є система самоочистики форсунки, хоча інколи, після тривалого використання, циліндрик не виштовхується
- В шлангу не залишаються залишки бензину, лише деяка кількість в частині, яка кріпиться до насоса

Мінуси:
- Дуже гучний, значно більше ніж звичайний газовий пальник. Далеко не сховаєшся)
- Таки трохи коштує, хоча річ, безумовно, універсальна) 

Надіюсь цей огляд буде корисний людям, які обирають собі пальник і не можуть визначитись. В мене залишились більш ніж позитивні враження від його використання...

Немає коментарів:

Дописати коментар